Regim pentru femeile cu endometrioza: ce ai voie sa mananci si ce sa eviti

Regim pentru femeile cu endometrioza: ce ai voie sa mananci si ce sa eviti

Endometrioza este o boala in care tesutul care se gaseste in mod normal in interiorul uterului se dezvolta in exteriorul acestui organ. Tesutul care captuseste uterul se numeste endometru, iar de aici apare si numele bolii. Endometrioza afecteaza 1 din 10 femei in perioada fertila a acestora.

Nu exista in prezent un leac pentru aceasta boala, cu toate acestea, endometrioza poate fi influentata pozitiv printr-un management corect al durerii si cu ajutorul unui stil de viata sanatos, cu o dieta buna si exercitii fizice.

Alimente care afecteaza in mod negativ femeile cu endometrioza

Anumite alegeri in ceea ce priveste stilul de viata pot avea un impact asupra progresiei endometriozei si iti pot creste riscul de a dezvolta boala. Desi sunt necesare mai multe studii pentru a corela complet anumite alimente sau obiceiuri de dezvoltarea sau agravarea bolii, urmatorii factori pot influenta negativ endometrioza:

•    o dieta bogata in grasimi trans – cercetarile au aratat procente mai mari ale diagnosticului de endometrioza in randul femeilor care consuma mai multe grasi trans; acestea se gasesc predominant in alimentele prajite, procesate si in cele de tip fast food.
•    consumul de carne rosie – unele cercetari au aratat un risc crescut de a dezvolta endometrioza o data cu un consum mare de carne rosie.
•    glutenul – un studiu facut pe 207 femei cu endometrioza a aratat o reducere a durerii in cazul a 75% dintre participante, dupa ce femeile au eliminat glutenul din dieta lor, scrie healthline.com.

Alimentele care influenteaza reglarea hormonilor, in special echilibrul estrogenului, pot influenta in mod negativ femeile cu endometrioza. In plus, ar trebui sa eviti alimentele care accentueaza inflamatia din corp si care duc la o durere si mai mare sau la o progresie mai rapida a bolii. Aceste alimente sunt:

•    alcoolul
•    cofeina
•    glutenul
•    carnea rosie
•    grasimile trans (precum cele care se gasesc in fursecuri, biscuitii sarati, prajituri si margarina) si grasimile saturate.

Alimentele cu un impact pozitiv in endometrioza

Pentru a lupta contra inflamatiei si durerii cauzate de endometrioza, cel mai bine este sa consumi alimente bogate in nutrienti, sa adopti o dieta echilibrata care este alcatuita in principal din legume si bogata in vitamine si minerale. Acest regim include:

•    alimente bogate in fibre, cum ar fi fructele, legumele, leguminoasele si cerealele integrale; poti manca: mere, pere, prune, sole, linte, mazare, fulgi de ovaz, nuci, citrice, cereale integrale, seminte de chia si seminte de in;
•    alimentele cu un continut mare de fier, cum ar fi legumele / frunzoasele de un verde inchis, broccoli, fasolea si nucile si semintele;
•    alimentele bogate in acizi grasi esentiali, cum ar fi somonul, tonul, macroul, nucile, semintele de chia si semintele de in, alte tipuri de peste gras, seminte de dovleac;
•    alimentele bogate in antioxidanti care se gasesc in fructele si legumele colorate, cum sunt portocalele, fructele de padure, ciocolata neagra, spanacul si sfecla rosie.

Ce trebuie sa retii

Fii atenta la modul in care corpul tau reactioneaza atunci cand mananci anumite alimente. Tine un jurnal alimentar in care notezi ce alimente mananci si orice simptome apar sau ce anume declanseaza reactii. Toate aceste informatii sunt de ajutor.

Mergi la un medic nutritionist sau dietetician, care te va ajuta sa iti planifici mesele principale si sa alegi alimentele care functioneaza cel mai bine in cazul tau daca ai endometrioza, pentru ca nu exista o abordare generala care sa se potriveasca tuturor femeilor cu endometrioza.

Sursa foto: Shutterstock