Medicii de familie: Problemele sistemului sunt temporar ascunse cu vorbe

Medicii de familie: Problemele sistemului sunt temporar ascunse cu vorbe

Medicii de familie: Problemele sistemului sunt temporar ascunse cu vorbe

Data ultimei actualizari: 04/01/2018
Avand in vedere situatia creata la protestul national al medicilor de familie pentru nesemnarea actelor aditionale de prelungire pentru trimestrul I al anului 2018 a contractelor incheiate de furnizorii de servicii medicale cu casele de asigurari de sanatate, SNMF si FNPMF solicita functionarilor publici din CNAS si MS, care incaseaza si gestioneaza banii asiguratilor, maxima responsabilitate fata de medicii din Romania si fata de pacientii pe care acestia ii au in ingrijire. Atat medicii cat si pacientii fiind platitori de sume consistente catre sistemul de sanatate si deci, beneficiari de drepturi. Si medicii sunt pacienti!

Faptul ca medicii sunt supusi presiunilor nu inseamna, din pacate, ca problemele sistemului s-au rezolvat, ci ca sunt doar temporar ascunse cu vorbe.

Responsabilitatea CNAS trebuie sa se materializeze in primul rand printr-un contract asigurat-asigurator. Cu drepturi, obligatii si eventuale sanctiuni.

Pentru medicii de familie, respectarea drepturilor pacientilor care i-au ales reprezinta o preocupare permanenta. De aceea, precizam ca in relatia cu asiguratii platitori, CNAS si casele subordonate acestora au datoria de a asigura, potrivit  legislatiei in vigoare, din prima zi de imbolnavire sau de la data accidentului si pana la vindecare, nu doar in zilele in care se asigura plafon pentru analize, sau doar in judetele unde exista resurse umane pentru acoperirea serviciilor la care au dreptul sa acceada.
 
Asiguratii trebuie sa stie ca sistemul de asigurari prin casele de asigurari sunt obligate sa le asigure urmatoarele drepturi:
 
– pachetul de servicii de baza in mod nediscriminatoriu, fara plafonare la analize de laborator, ecografii, radiografii, tomografii, examene RMN, medicamente;
– sa fie inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il aleg si care doreste sa le asigure un act medical de calitate, in conditii de respect si siguranta;
– sa fie informati periodic de catre casele de asigurari de sanatate la care se asigura, asupra drepturilor de care beneficiaza, conform legii;
– pentru orice alte informatii si asistenta legate de drepturile asiguratilor, pacientii se pot informa oricand la medicii lor de familie, unde le stau la dispozitie in toate salile de asteptare informatii pe care nu le primesc niciodata de la casele de asigurari de sanatate, conform legii.
 
Conform presiunilor exercitate efectuate de CNAS si casele subordonate, pana acum circa 65% din medicii de familie din intreaga tara au semnat cererile si / sau actele aditionale de prelungire a contractelor incheiate cu casele de asigurari de sanatate.
 
Reamintim ca SNMF si FNPMF au anuntat probabilitatea acestui protest cu cel putin sase luni in urma. Faptul ca s-a ajuns aici se datoreaza lipsei de responsabilitate a decidentilor, care nu au oferit rezultate ci doar promisiuni, sugestii, idei, desi medicii de familie au sustinut toate demersurile necesare pentru a nu se ajunge in acest punct. Se constata in acest moment lipsa de intelegere la problemele ridicate de medici. Medicii si pacientii sunt cei care platesc astazi pentru greselile generate de functionarii din sistemul de sanatate.
 
Faptul ca astazi se incearca punerea pumnului in gura medicilor nu inseamna ca se si rezolva problemele din sistem, ci doar ca pacientii si medicii sunt tratati de pe pozitii de forta si constituie o abordare agresiva pentru a isi acoperi incapacitatea informationala si manageriala.

Biroul de presa al SNMF