IAURTUL

IAURTUL

IAURTUL_57785.jpgIaurtul este un produs lactat fermentat realizat prin adaugarea de culturi bacteriene in lapte si transformarea lactozei in acid lactic. Acest proces confera iaurtului un gust acru, racoritor si o consistenta unica, calitate care se reflecta in numele lui original turcesc, Yoghurmak, care inseamna „a se ingrosa”. Iaurtul trebuie adaugat pe lista de fiecare data cand mergem la cumparaturi.

Cel mai de seama beneficiu al iaurtului provine chiar din modul unic in care acesta este fabricat. Culturile vii, active sunt cheia beneficiilor. Aceste culturi sunt practic bacterii bune, necesare functionarii optime a organismului si care impiedica bacteriile rele sa se dezvolte si sa produca o serie de boli. S-a demonstrat ca bacteriile bune previn infectiile tractului urinar. In timpul tratamentului cu antibiotice se distrug bacteriile bune si de aceea un consum regulat de iaurt poate reface nivelul bacteriilor bune. Culturile vii, active reduc nivelul de lactoza al iaurtului, transformandu-l intr-o alternativa delicioasa pentru persoanele cu intoleranta la lactoza.

Iaurtul este foarte bogat in calciu, fiind astfel benefic pentru sanatatea oaselor si dintilor. Este si o sursa buna de proteine, furnizand corpului energie pentru intreaga zi, cat si o sursa de fosfor, iod, potasiu, zinc, molibden si vitamine: B2, B5, B12. Consumul zilnic a 100g iaurt imbunatateste semnificativ profilul colesterolului prin scaderea colesterolului rau (LDL) si cresterea colesterolului bun (HDL). Daca incercati sa slabiti, consumati produse lactate cu continut scazut de grasimi precum iaurtul,laptele de vaca si kefirul. Modul cum promoveaza iaurtul pierderea de grasime, pastrand in acelasi timp fibrele musculare este inca un subiect de dezbatere. Calciul reduce capacitatea celulelor grase de a stoca grasime, astfel incat celulele ard mai mult, sau, poate fi cauzata de aminoacizii cu lant ramificat prezenti in produsele lactate. Indiferent care ar fi mecanismul, acest studiu, publicat in International Journal of Obesity indica faptul ca adaugarea de una sau doua portii de iaurt pe zi la un regim alimentar va poate ajuta sa maximizati pierderea de grasime si sa minimizati pierderea de muschi- rezultatul optim pentru orice dieta.Consumul a cel putin 250 g de iaurt/zi poate imbunatati nivelul vitaminei B1si ajuta astfel la mentinerea unui apetit normal.

Impactul pozitiv al consumului de iaurt include: stimuleaza pierderea ponderala si sistemul imun, combate infectiile cu Candida, reduce osteoporoza, amelioreaza artrita, imbunatateste sanatatea colonului, creste biodisponibilitatea nutrientilor.Consumul exagerat de dulciuri, sucuri de fructe pasteurizate, carne si prea mult alcool poate distruge flora intestinala.Consumul zilnic de iaurt este o cale de a restabili coloniile bacteriene sanatoase din tractul digestiv. Flora intestinala ajuta la digestie si actioneaza ca o bariera protectoare intre lumea exterioara si organism, impiedica alergenii, microbii si alte toxine sa deterioreze mucusul si nu permite anumitor substante daunatoare sa patrunda in sange si sa produca boli. Iaurtul reduce sau elimina efectele unor alergii, cum ar fi eczemele, intoleranta la lactoza, boala celiaca, astmul. Unele studii au aratat ca iaurtul care contine L.acidophilus poate preveni candidozele vulvovaginale. Pentru fetele aflate la pubertate,calciul obtinut din produsele lactate, din iaurt ajuta mai bine la dezvoltarea oaselor decat calciul oferit de suplimentele cu calciu. Calciul din lactatele acide este şi mai eficient decat cel din lapte, deoarece acidul lactic prezent in aceste produse formeaza cu el lactat de calciu, solubil si usor absorbabil. De remarcat ca nici unul din factorii care se opun absorbtiei calciului in alte alimente (fitati, oxalati, fibre, grasimi greu digerabile) nu sunt prezenti in lapte. Iaurtul poate fi inclus usor intr-o varietate de diete. Prin adaugarea de fructe, nuci, bomboane de ciocolata se poate transforma un iaurt simplu intr-un desert delicios care poate inlocui astfel un desert obisnuit, cu mai multe calorii. In unele retete pentru clatite, placinte se poate inlocui laptele cu iaurtul.

Iata cateva modalitati de a savura un iaurt: Adaugati in iaurtul zilnic o mana de nuci, precum si unele fructe de padure congelate sau fructe uscate pentru un mic dejun rapid, delicios si consistent. O crema de iaurt, sare de mare si piper este un topping excelent pentru cartofi la cuptor sau alte legume fierte. Pentru a face un sos pentru o salata de legume se amesteca doar o ceasca de iaurt cu un sfert de ceasca de ulei de masline extravirgin si condimentele preferate. Adaugati castraveti tocati si marar sau frunze tocate de menta, usturoi si ardei rosu intr-un iaurt simplu. Mancati aceasta salata delicioasa si racoritoare sau o puteti folosi alaturi de pui la gratar sau carne de miel. Intr-un pahar mare de vin se poate prepara un parfait de iaurt punand alternativ straturi de iaurt si straturi din fructele preferate. Iaurtul este de baza pentru dressing. Puneti iaurt simplu in mixer cu apa suficienta pentru a va atinge consistenta dorita. Adaugati la acest amestec ierburi si condimente dupa gust.

Dr. Roxana Popescu

Dr. Serban DAMIAN, nutritionist sportiv, Centrul de nutritie Superfit 11709