CAT DE FRECVENT AR TREBUI SA MANCAM ?

CAT DE FRECVENT AR TREBUI SA MANCAM ?

Cultura noastra traditionala prespune in materie de alimentatie 3 mese pe zi, anume micul dejun, pranzul şi cina. Inca de cand suntem mici invatam de la bunica obiceiul de a respecta aceste mese, uneori foarte strict, fara gustari intermediare ”ca sa nu ne stricam foamea”. Apare deci ca o conditie esentiala pentru mentinerea sanatatii respectarea acestor trei mese şi nu mai mult. Ce ne facem insa cand dam peste programe nutritionale recomandate de specialişti in care putem avea toata increderea şi care recomanda 5-6 mese pe zi sau chiar mai mult?

In primul rand sa nu uitam ca ne referim la oameni diferiti de normal (a nu se intelege anormali…), adica oameni care fie vor sa işi dezvolte masa musculara, fie vor sa slabeasca.

Ca sa intelegem mai bine, haideti sa facem o analogie cu automobilele. Cati şoferi aşteapta sa se goleasca complet rezervorul inainte de a face plinul? Foarte putini, şi de obicei este doar o intamplare un asemenea eveniment. Daca vom considera ca cei mai multi oameni iau micul dejun pe la 7-8 dimineata, pranzul pe la 14-15 sau chiar mai tarziu, iar cina pe la orele 20-21 vom observa intervale de 6-7 ore in care organismul nu e alimentat. Iar acestea sunt cazuri fericite, fiindca omul zilelor noastre mananca ceva pe fuga dimineata şi apoi mai mananca la miezul noptii cand vine de la afacerile lui. Aceste intervale de „post” pot conduce la un grad de supresie a metabolismului, influentand negativ echilibrul de azot al organsimului, provoaca oboseala şi lipsa de energie şi senzatie intensa de foame, care este de cele mai multe ori potolita alegand alimente hipercalorice, dar sarace din punct de vedere al nutrientilor esentiali.

Haideti sa vedem cateva dintre beneficiile adoptarii unui program alimentar cu mese frecvente.

1. Accelerarea metabolismului – de fiecare data cand mananci ceva, metabolismul devine mai alert, deoarece incepe procesul de digestie, consumator de energie. Iata deci cum cei care se plang ca au metabolismul lent pot sa şi-l accelereze foarte simplu mancand mai frecvent.

2. Imbunatatirea digestiei – prin consumarea de mese frecvente şi in cantitate mica, dati şansa organsimului sa proceseze complet alimentele. Presupunand ca aveti un regim alimentar de aproximativ 3000 kcal, cu un aport proteic de 250 g proteine, asta ar insemna cate 1000 kcal şi 83 g proteine la fiecare masa. Deşi variaza de la individ la individ, cantitatea de proteine care poate fi complet digerata la o masa se incadreaza in limitele 35-50 g. Deci daca veti imparti cantitatea de proteine in mai multe portii, aveti posibilitatea sa o asimilati pe toata.

3. Echilibru azotat pozitiv – este bine ştiut ca dezvoltarea musculara are loc numai intr-un mediu bogat in azot, asta pentru ca prezenta azotului in structurile proteice este o conditie absolut esentiala. Daca va asigurati un aport optim şi constant de proteine in alimentatie, veti obtine acest azot atat de importantÃ�? astfel veti asigura substratul dezvoltarii masei musculare. Simplu!

4. Energia – este evident ca mai multe mese inseamna aport energetic mai mare. Cei doi macronutrienti esentiali pentru energie sunt carbohidratii şi lipidele. Atat antrenamentul aerob, cat şi cel de forta vor consuma depozitele energetice ale organsimului, de aceea este absolut necesar sa aveti grija ca ele sa fie refacute in timp util.

5. Nivel normal de insulina – in cazul unui aport mare de carbohidrati cu indice glicemic crescut, secretia de insulina este foarte mare. Problema este ca in prezenta unei insulinemii crescute, devine aproape imposibila metabolizarea grasimilor.

6. Foamea – mancand frecvent nu vei suferi de accese de foame. Atunci cand ti-e foarte foame eşti mult mai tentat sa mananci orice iti este la indemana şi de obicei se intampla sa fie junk food.

Dr. Serban Damian

25187

13